サラマンドラの水槽

μία γὰρ χελιδὼν ἔαρ οὐ ποιεῖ, οὐδὲ μία ἡμέρα. (Arist. EN. 1098a18-19)

Zagzebski, Linda Trinkaus (1996). Virtues of the Mind, Cambridge: Cambridge University Press.

 

Virtues of the Mind: An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge (Cambridge Studies in Philosophy)

Virtues of the Mind: An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge (Cambridge Studies in Philosophy)

 

  

バンジョー&ソウザも落ち着いたのでこちらの本に着手。

同じように、勉強がてら写経して、それにコメントつけていきたいと思います。

すぐに通読するのは難しいので、興味のあるところからつまみ読みしていこうかと。

特に気になっているのは、ザグゼブスキの考える知的徳の中身と、思慮その他の伝統的な知的徳との関係。

手強い本だけど面白い。

 

Part I The methodology of epistemology

1.1 Contemporary epistemic theories and their ethical models

What's more, Sosa's examples of intellectual virtues are faculties such as eyesight and memory, which are not virtues at all in traditional virtue theory.(......) In fairness to Sosa, however, it ought to be pointed out that virtue ethicists have had little to say about intellectual virtue either. Generally the only intellectual virtue that gets any attention is phronesis, or practical wisdom, but that is examined only because of Aristotle's connection of phronesis with the distinctively moral virtues. (p. 9)

ソウザの提出する知的徳の例は視力や記憶力のような能力であり、伝統的な徳の理論をまったく加味していない。その原因の一つは、徳倫理学者たちが知的徳についてはほとんど何も言ってこなかったことにある。「思慮(プロネーシス)」のみが唯一触れられてきたが、それにしても道徳的徳との繋がりでのみ用いられてきた。

 

Part II A theory of virtue and vice

5.1 Aristotle and Aquinas on practical wisdom

Given th Aristotelian-Thomistic assumption that the virtues of the speculative intellect have as their object the grasp of the necessary, it is not surprising that Aquinas sees little connection between the possession of the intellectual virtues other than prudentia and the moral virtues: "Other intellectual virtues can, but prudence cannnot, be without moral virtues" (ST I-II, q. 59, a. 4)(p. 214)

アクィナスもアリストテレスと同じく、思慮以外の知的徳と道徳的徳との間に何ら繋がりを見出していなかった。